luni, 8 februarie 2010

Reteta de duminica - Sarmale "sofisticate"

Am taiat carnea felii subtiri, si am batut-o pana s-au facut mai subtirici.
Pe fiecare felie am asezat o bucata de carnat delicat
(cu lungimea aprox. egala cu latimea feliei de carne).

Am facut rulouri pe care le-am condimentat usor.
Fiecare rulou a fost impachetat in cate o foaie de varza
( exclus cotorul, bineinteles!)

Am pregatit cimbru, boabe de piper si marar proaspat tocat.

In tot acest timp varza tocata zacea in arome de cimbru,
cu un strop de ulei si cu rosii taiate cuburi,
intr-un ceaun vechi, dar minunat pentru o asemenea mancare.

Din cand in cand o deranjam si iar o aranjam cu lingura,
asta asa, ca sa n-o las linistita.

Niciodata la varza nu uit ardeii iuti!
Musai cel putin doi, ca sa nu se simta vreunul singur.

De indata ce am vazut varza frumusica (bine calita),
am dat ceaunul deoparte si am pus deasupra rulourile,
un fel de sarmale mai... sofisticate.

Am presarat aromele pregatite,

am acoperit cu un capac si le-am lasat o vreme pe foc.
Apoi le-am bagat o alta vreme la cuptor, ca sa fie
grozav rumenite.


Gata!
Le-am si pus in farfurie:
cateva rulouri si una, doua linguri de varza.

Nu puteam sa le servesc totusi, fara smantana.
Asta e asa, mai ca-n Ardeal.


Acum iata reteta "ca la carte":

Ingrediente:
Carne de porc (nu foarte grasa)
Carnati cat mai uscati (ideal si usor afumati)
Varza acra
Ardei iute
Sare
Piper (boabe si macinat)
Cimbru
Marar verde
Smantana

si un pic de drag (drag de gatit, drag de iarna, drag de cineva, ...)

Modul de preparare a fost destul de clar explicat mai sus. Adaug insa urmatoarele sfaturi/sugestii de "strasnica bucatareasa":
1. Varza trebuie gustata inainte de a incepe prepararea. Daca e prea sarata, n-ar strica sa o lasati cateva ore intr-un vas cu apa. A mea a fost delicioasa. Anul asta mi-a pus-o tata (zis Tataitul) si e numai buna de gatit.
2. Carnea de porc as inlocui-o oricand cu carne de pui (felii din piept de pui). Astfel rezultatul ar fi mai usor, mai de regim sanatos, etc.
3. La fel si carnatii. In timp ce preparam, m-am gandit ca data viitoare sa incerc cu rulouri de piept de pui, peste care sa adaug o felie subtire de bacon in loc de carnat. ;)
4. Si mirodeniile pot fi inlocuite. Merg foarte bine foile de dafin sau/si oregano.
5. Smantana nu se cere musai. Nici ardeii iuti daca va fac rau.

Si nu uitati un paharel cu vin alaturi! (la mine s-ar fi potrivit unul rosu, un merlot de exemplu). Chiar si la reteta cu pui, cred ca tot rosu ar merge (alb nu). Poate la pui merlot si la porc un pinot noir? Cu mancarea ma pricep mai bine.;vinul sa ramana in seama cunoscatorilor.

Va urez inspiratie si spor la gatit! Pofta buna!

Un comentariu:

  1. Pentru a nu se pierde, revin: în loc de cîrnăciori aș folosi ghebe, iar în loc de porc, felii subțiri de carne de căprioară și mistreț - o alternanță mioritică. Să zicem că mistrețul e deal, iar căprioara - vale. Musai cu un Pinot noir de Dealu mare.

    RăspundețiȘtergere